הרצון של הסטודנטים לרכישת מקצוע הוא גדול מאד ולכן הם נרשמים ללימודים כך שיוכלו לעסוק בכך בעתיד.
עבור סטודנטים שמאובחנים כבעלי הפרעות קשב וריכוז, ADHD הנושא קשה עוד יותר ורבים מהם מאובחנים רק לקראת תחילת הלימודים המקצועיים לאור קשיים שהם חוו בתיכון. קיימת תמימות דעים רוחבית בכל המוסדות להשכלה גבוהה שיש לבדוק נושא זה טרם תחילת הלימודים, כדי להיערך לכך כראוי הן עבור המרצים והן עבור הסטודנטים, כדי שיוכלו להתמודד עם כל המשימות שממתינות להם.
היערכות לקראת לימודים במכללה
הסטודנטים שיש להם בעיות קשב וריכוז מודעים לעובדה שבמהלך שנת הלימודים הם יצטרכו ללמוד כמויות גדולות של חומר לימודי מורכב. חלק מהלימודים מתבצע במכללה אך יש גם כמות נכבדה של חומר שהסטודנטים לומדים באופן עצמאי ודבר זה יהיה קשה עבורם מבחינם תכנון הזמן והיכולת לדבוק במשימות ובאחריות שהוטלה עליהם.
חלק מהסטודנטים הללו אינם נעזרים בתרופות במינונים שושנים שיכולים לשפר באופן מעשי את יכולות הלמידה שלהם ולכן פונים ל- מרופין לקריירה במהלך תקופת הלימודים.
הלימודים במכללה
מקצת מהסטודנטים אשר מודעים לבעיה שלהם חשים נחותים מול סטודנטים האחרים, הם סובלים מדימוי עצמי נמוך ולכן יצליחו לבצע משימות קצרות בלבד. גם כשהסטודנט מקבל עבודות שונות שעליו לבצע תוך פרק זמן שנקבע, הוא משתדל לעמוד במחויבויות, אך לא מצליח.
יש לכך סיבות רבות כמו העובדה שכל מטלה נראית לו מסובכת, הוא אינו להבחין בין החלק הארי של העבודה לבין חלקים אחרים שלה שהם הרבה פחות רלוונטיים. לכן הוא דוחה את מועד ההכנה שלה. אך האמת היא שללא הדרכה והכוונה מקצועית הוא לא יצליח לעמוד ביעדים, למרות הרצון העז שלו.
עקב כך במקרים רבים ההישגים שלו בלימודים יהיו נמוכים כיוון שהוא ימוקם הרבה אחרי רוב הסטודנטים שמתקדמים בחומר והוא נשאר מאחור. נושא מתסכל זה גורר לא אחת את הסטודנטים הללו שהם חסרי אונים, לצרוך רמה גבוהה של אלכוהול וגם סמים כחלק מהזזת הפוקוס מהלימודים לנישות הללו.
עם הזמן, הסטודנטים הסובלים מהבעיות הללו נותרים מאחור כיוון שקשה להם להתרכז בהרצאות, להבין על מה מדובר וגם לסכם זאת. והם מפספסים את החומר הנלמד לאורך שיעורים רבים ולכן נוצר פער לימודי לאורך זמן כיוון שהוא אינו מסוגל ללמוד לבד.
כדי להצליח בלימודים, הם צריכים לקבל טיפול תרופתי וטיפול קוגניטיבי כדי שילמדו כיצד ללמוד.